Blog #5 Taste of Colour

Mannen & Vrouwen

Lezingen en seminars bezoek ik graag. Of het nou gaat over marketing, trends in de mode, interieur of de economie, social media trainingen en andere interessante en inspirerende onderwerpen. Ik heb een brede interesse dus veelzijdigheid is een pré.

De laatste weken heb ik meerdere sprekers mogen toehoren. De eerste spreker was op uitnodiging tijdens een netwerkavond voor vrouwen. Ik denk dat dit de eerste keer was dat ik naar zo’n specifieke vrouwen netwerkavond ben geweest. Ik ben er eerlijk gezegd een beetje huiverig voor, alleen maar vrouwen bij elkaar om te netwerken. In mijn beleving zijn vrouwen dan vaak veel te serieus bezig om zo goed en professioneel mogelijk voor de dag te komen waarbij ze zichzelf verliezen. En dat vind ik jammer want ik hou van spontaniteit en plezier maken. En die dingen kun je in je werk prima combineren. Ik was uitgenodigd in verband met de organisatie van de Heels on Wheels rally die ik samen met een vriendin 1 keer per jaar alleen voor vrouwen organiseer. Spreker en flirtcoach Angelique van ’t Riet vertelde over hoe je zakelijk succesvol kunt flirten. Ze haalde daarbij veelvuldig de verschillen tussen mannen en vrouwen aan. Dat vrouwen bijvoorbeeld ongeveer 3x zoveel woorden gebruiken (vrouwen 21.000 vs mannen 8.000 per dag). Maar ook met een toelichting over de oorzaak. En dat deed ze op humoristische wijze en met grappige voorbeelden. Door je bewust te zijn van deze verschillen kun je beter anticiperen op degene met wie je contact wilt leggen.

Een week later zat ik bij Inspiring Contacts, een dag die jaarlijks wordt georganiseerd CRISP (een overkoepelende organisatie voor Interieur Stylisten) en sprak Erik Schampers; specialist in Gender Marketing. Bij Gender Marketing wordt heel bewust onderscheid gemaakt in de verschillen tussen vrouwen en mannen. Was het Angelique die meer de genetische en hormonale verschillen tussen mannen en vrouwen beschreef, Erik ging dieper in op de marketingtools die je op basis van deze onderlinge verschillen kunt toepassen.

Als je weet dat 80% van de aankoopbeslissingen door vrouwen wordt genomen is het slim om daar op in te spelen. Als je eenzelfde product voor zowel mannen als vrouwen maakt en je wilt ze beide bereiken, dan kun je ze op een verschillende manier benaderen om een hogere omzet te realiseren. Met mijn HEAO-CE achtergrond geniet ik van dit soort marketinggedachten. Bij mannen moet je een probleem creëren waarvoor ze een oplossing nodig hebben, bij vrouwen moet je op een gevoel inspelen. Mannen kopen on-line om 10 uur ’s ochtends en vrouwen gaan pas online na 20.30 uur. Kennis over dit koopgedrag is 1 ding, maar er op inspelen en er daadwerkelijk iets mee doen is een tweede.

Wat ikzelf interessant vond om te zien, is dat vrouwen niet alleen meer woorden gebruiken, er gaan ook veel meer interacties door onze hersenen, er is meer samenwerking tussen beide hersenhelften en – hier komt mijn link naar deze blog -vrouwen kunnen veel meer kleuren waarnemen dan mannen. Of; mannen houden het eenvoudig bij het benoemen van kleuren terwijl vrouwen veel meer verschillende kleurnuances onderscheiden. Hieronder zie je dat heel goed weergegeven.

Hoe vaak heb ik niet een kleuradvies in een ontwerp opgenomen waarbij de man zegt; ‘dit is toch gewoon blauw?!’ Waarop zij antwoord:’ Nee schat, dit is turquoise, dat is iets heel anders”. Discussie over de exacte benaming van de kleur. Waaraan ikzelf ook meedoe, er zijn tenslotte zoveel nuances;-)… Ik merk ook dat mannen veel minder geprikkeld worden door kleuren, ze zien veel meer grijstinten dan vrouwen. Zelf zeggen ze vaak dat ze ‘soort van kleurenblind’ zijn omdat ze die nuances niet zien.

Lego heeft zijn omzet de afgelopen jaren omhoog zien gaan door de collectie uit te breiden met Lego Friends (uitgevoerd in zachte pasteltinten, bedoeld om meisjes aan te spreken).

Blog #5 Taste of ColourEn deze week kwam ik in de supermarkt deze verpakkingen tegen: vruchtensap voor en door meiden, vruchtensap voor en door jongens.

Als je er inhoudelijk over nadenkt is het natuurlijk onzin om ander vruchtensap voor meisjes en jongens te maken, het is puur omzet gericht. Er gaan stemmen op dat de consument met Gender Marketing veel teveel wordt gemanipuleerd. Het is aan onszelf om er bewust en kritisch bij stil te staan of we ons hierdoor willen laten beïnvloeden. De sapfabrikant zal hiermee uiteindelijk een hogere omzet realiseren doordat wij denken meer keus te hebben.

Als afsluiting het volgende filmpje dat de verschillen tussen mannen en vrouwen op basis van kleurennamen uiteen zet. Briljant bedacht en waar gebeurd. Dezelfde kleuren worden onder verschillende namen aangeboden, kijk wat er gebeurt.

(met dank aan Erik Schampers. Kijk op zijn website voor meer informatie over gender marketing: http://www.gendermarketing.nl/)

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.