Woonbeurs 2014

Woonbeurs 2014 | trendpresentatie
‘Taste of Colour’

Blog #6 Taste of ColourSinds 3 jaar geef ik de kleurentrendpresentatie ‘Taste of Colour’, oa tijdens de Woonbeurs in de RAI. Daarmee is ook de oorsprong van deze blog ontstaan.

Het maken van zo’n presentatie begint met het opdoen van inspiratie en dat kan op veel verschillende manieren en locaties. Voor mij zijn dat buitenlandse beurzen, stedentrips, exposities, de catwalk of mooie gerechten in bijzondere restaurants. Ik maak veel foto’s en als ik die terugkijk zie ik bijvoorbeeld steeds eenzelfde patroon terugkeren. Dat is het begin van de herkenning van een trend…

Ik gebruik Pinterest om dit soort trends te verzamelen. Van daaruit maak ik een selectie waarover ik ga vertellen. Het is mijn interpretatie van wat ik om me heen zie gebeuren. Tijdens de Woonbeurs spreek ik hoofdzakelijk voor consumenten en vertel ik over trends die op korte termijn zichtbaar zijn binnen de Nederlandse interieurbranche. Zou ik een soortgelijk verhaal voor vakcollega’s en bloggers houden, dan kijken we verder vooruit.

Tijdens de Oktober Woonmaand wil ik een aantal van de door mij besproken trends met jullie delen. Wellicht dat je geïnspireerd raakt om een van die trends in je eigen interieur toe te passen. Deel je eigen vertaling met foto’s van je make-over via onze Facebookpagina. Het is leuk om te zien hoe jullie creatief aan de slag gaan en ik ben benieuwd naar het resultaat.

Trend 1 | Waterworld

We gaan eigenlijk steeds meer terug naar de oorsprong van ons zijn. En dat kun je heel letterlijk zien en begrijpen. Een aantal jaren terug zag je skeletten en doodskoppen als patronen op kleding, sieraden, behang en vloerkleden. Denk aan de engelse kunstenaar Damien Hirst die de schedel Skull volledig met diamantjes bedekte; luguber of provocerend? De Skull is in ieder geval de hele wereld over gereisd van museum naar museum en was ten tijde van de eerste presentatie wereldnieuws.
Na ons bottenstelsel waren het de lichaamsvloeistoffen die volgend Lidewij Edelkoort de inspiratiebron voor de komende kleurentrends waren (vloeistoffen als bloed en urine) wat ook allemaal is uitgekomen. Vorig jaar was het diepe donkerrode Burgundy niet uit het modebeeld weg te denken.

Blog #6 Taste of ColourNu gaan we nog meer terug naar het begin, het embryo. Vandaar de organische vormen die de rechte hoekige interieurs langzaam zachter en ronder maken. Maar naast dat je dit op persoonlijk, menselijk vlak ziet ontwikkelen, is er ook een meer global, wereldwijde tendens die we waarnemen. De wereld wordt steeds kleiner, makkelijker te bereizen, afstanden worden eenvoudiger te overbruggen. De maan en andere planeten die binnen afzienbare tijd een reisbestemming worden, je hoeft geen astronaut meer te zijn om een ruimtereis te maken. De wereldbol an zich is daarbij in zijn volle ronde glorie een bron van inspiratie. Het modemerk Diesel liet in Milaan al zien dat serviezen en klein meubelen niet alleen ronde vormen hebben, maar daarop ook prints en dessins van een maanlandschap en kraters.

3 jaar geleden was het voor het eerst dat de kleur blauw zijn herintrede deed in het interieur. Oorzaak was de duur van de crisis waardoor we behoefte aan duidelijkheid en structuur kregen. Blauw is de kleur van de communicatie en mede daardoor een kleur die in deze tijden als zeer prettig werd ervaren. Dat was het donker- en kobaltblauw. Vorig jaar werd het donkerblauw gecombineerd met wit in de bekende dip-dye en batikvarianten op kleding en beddengoed, tafel- en stoelpoten en niet te vergeten de vaal gemaakte nieuwe kelims.

beeld 1 blog 6

Dit jaar is de (onder)waterwereld bepalend voor het kleurenpalet dat in combinatie met het aqua wordt toegepast. Koraal roze, ijsblauw, warm oranje en een touch okergeel maken dit frisse, zachte kleurenpalet tot een van de laatste trends. In zachte zwierige stoffen doet het denken aan de vormen en beweging van de kwal en koraaltuinen, maar in de strakke meer grafische vormgeving is het krachtiger, mannelijker ook wel. Grote vlakken kobalt blauw op een basis van babyblauw en het zachte roze maken het stoer in plaats van kinderlijk.

Het modebeeld dat hierbij is gebruikt is afkomstig van de catwalk voor voorjaar 2015. De interieurbeelden geven aan hoe je deze trend op een relatief eenvoudige wijze in je eigen interieur kunt toepassen. Maak daarbij slim gebruik van behang, vloerkleden en kussens met grafische dessins en zwierige, transparante gordijnstoffen (inbetweens). Muurverf blijft natuurlijk ook altijd een eenvoudige manier om snel effect te creeeren, maar denk daarbij ook eens aan grote schildersdoeken die je in 1 kleur (in dit voorbeeld kobalt blauw) schildert. Daarmee kun je in een handomdraai een groots effect hebben.

Binnenkort weer een nieuwe blog over trendpresentatie ‘Taste of Colour 2015’.

 

(Beeld is afkomstig van diverse bronnen via Pinterest en is enkel gebruikt om bovenstaand blog te visualiseren.)

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.