Aftrap beurzenseizoen in Frankfurt

Blog #9 Taste of ColourAfgelopen week is het begonnen; Het internationale beurzenseizoen voor de Interieurbranche. Als je wilt en je hebt de tijd kun je deze maanden elke week een andere beurs bezoeken.

Het is belangrijk om jezelf te blijven informeren en inspireren en het is heel anders of je de nieuwste trends uit Milaan in het Oktobernummer van Eigen Huis & Interieur ziet of dat je het allemaal zelf al hebt beleefd in Milaan in April. Het was voor mij nu de eerste keer dat ik de Heimtex in Frankfurt bezocht; een beurs vol stoffen, raamdecoratie, behang, tafel- en bedlinnen.

Trendboek

Afgelopen december heb ik in opdracht van een grote multinational een trendboek mogen maken. Dit mooie bedrijf heeft meerdere productgroepen en afzetmarkten. De eerste groep waarvoor we nu de vertaling van die trends gaan maken is voor de productgroep Raamdecoratie. Dat was ook de aanleiding van mijn bezoek. Kijken naar de ontwikkelingen binnen de markt, hoe presenteren de verschillende aanbieders zich, wat gebeurt er binnen de aangrenzende productgroepen en daarnaast was het een mooie gelegenheid om contact te leggen met producenten, ontwerpers en om me te laten informeren bij de verschillende lezingen.

Blog #9 Taste of Colour

Zo was er een nieuw initiatief, genaamd Theme Park ‘Experience’; een ruim opgezet gebied gevuld met de nieuwste trends en materialen voordat ze als commercieel ontwikkeld product op de markt komen. Ook de ontwikkelingen binnen de retail kregen hierbij uitgebreid aandacht. Op het randje van de commerciële vertaling, nog net in het creatieve stadium daarvoor, maar al wel goed doorontwikkeld. 3D printers die van flexibel materiaal lappen patronen maken, stoffen met geïntegreerde LED-verlichting, stof die reageert op daglicht of lichaamswarmte; goed doordacht en prikkelend opgezet.

Ook de lezingen die op het programma stonden werden in het theater in deze hal gegeven. Zo heb ik Carola Seybold (directrice van Pantone Emea) horen vertellen over de ontwikkelingen van de kleurentrends voor 2016 en gaf ze een toelichting op de kleurkeuze van 2015; Marsala. Ook heb ik creatief directeur en eigenaar Anne Marie Commandeur van Stijlinstituut Amsterdam horen spreken; zij was een van de mede-initiators van dit Theme Park ‘Experience’. Wat zij vertelde, was dat de retail de komende jaren steeds meer veranderd in een beleving die al onze zintuigen prikkelt in plaats van een plek waar mensen naartoe gaan om iets te kopen. Want kopen doen we steeds meer via internet, vanuit onze luie stoel thuis. Dus waarom gaan we nog naar de winkel? Daar willen we verrast worden, entertaint ook wel, waarbij in de komende jaren steeds meer gebruik van al die zintuigen wordt gemaakt. Licht wordt daarbij steeds belangrijker, of eigenlijk het effect van licht, maar denk ook aan geluid, smaak en geur. Allemaal aspecten die ons bewust of onbewust stimuleren en prikkelen om tot een aankoop over te gaan. Het heeft met emotie te maken. Winkels doen steeds meer moeite om de consument te trekken, te binden en langer binnen te houden. Een kledingzaak verkoopt al lang niet meer alleen kleding. Je kunt er terecht voor een goeie kop koffie, mooie boeken, schoenen passend bij je outfit, er staat een fijne bank om even neer te ploffen; het gaat om sfeer en beleving.

Beurs IMM Cologne

Blog #9 Taste of ColourDeze week kun je naar IMM Cologne, een design- en interieurbeurs die de voorloper op Milaan is en waar elke 2 jaar ook Living Kitchen is te vinden. Makkelijk omdat je dit vanuit Nederland in een dag op en neer kunt rijden, al heb je dan niet genoeg tijd om alles op je gemak te kunnen bekijken. Op Living Kitchen is dit jaar trouwens de spectaculaire ‘Ocean Kitchen’ van PITT te vinden die de titel ‘Kookeiland’ eer aan doet. Lof en complimenten alom.

Blog #9 Taste of Colour

Dan kun je komende week door naar Parijs naar de Maison et Objet die 2x per jaar wordt gehouden. Deze beurs is ook toonaangevend voor stoffen en erg sterk vertegenwoordigd op gebied van woondecoratie. Mij persoonlijk teveel klassiek en traditioneel decoratief, weinig innovatiefs, maar als interieur- en stoffenbeurs wel erg populair. Hier heb ik ook wel een beetje het gevoel dat het zien en gezien worden is, leuke feestjes om de beurs heen (dank voor de uitnodigingen;-)), borrels op de meest prachtige stands waarvan de ene nog rijker gedecoreerd is dan de andere. Op deze beurs hebben wij een paar jaar geleden bijvoorbeeld de exclusieve onyxwand voor de Shore Club gevonden. De week daarna is de Intirio beurs in Gent; ook voor interieurdecoratie en huislinnen. En dan is de maand januari pas voorbij.

beeld 5 blog 2 2015

Je ziet dat je je beursbezoeken bewust moet selecteren; welke leveranciers ontmoet je waar, welke productgroepen zijn interessant voor jou en welke stijlen vertegenwoordig je met je bedrijf het meest? Wij zitten meer in de richting Design dan Decoratie dus zullen eerder in Keulen, Milaan en London te vinden zijn dan in Parijs en Gent.

De reis naar Milaan in april is trouwens alweer geboekt en als het lukt wordt het London in oktober. Al heb ik ook stiekem Stockholm hoog op m’n lijstje staan, maar dat is alweer over 2 weken. En volgens mij moet er ergens ook nog gewoon gewerkt worden;-)…

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *