Online Offline

Connectiviteit | Online & Offline

Afgelopen november en december heb ik me beziggehouden met bovenstaand thema. Enerzijds als vorm van experiment voor mezelf om te ontdekken wat het me zou brengen als ik een maand offline zou gaan van de verschillende social media kanalen, later ook als eindopdracht bij de 1e module van de opleiding die ik momenteel volg. Blijkbaar was het een thema dat me bezig hield en dat vroeg om meer onderzoek en verdieping. En ik kan je zeggen dat het me heel veel inzicht heeft gegeven. In mezelf vooral, maar ook in de wereld waarin we leven, verschillen tussen generaties, de gevaren en de toekomst van Social Media.

Het begin

Toen ik offline ging heb ik dat bewust aangekondigd. Ik deel veel dus waarom dit niet ook? Ik was benieuwd of er reacties zouden komen en wat voor reacties dat dan waren, maar ook van wie. Niet op Facebook natuurlijk want daarvan ben ik juist weggegaan, maar face-to-face. Het viel mee. Of; het viel tegen, want er verandert in eerste instantie eigenlijk vrij weinig. Je bent je er zelf het meest bewust van dat je niet meer online bent en neem van mij aan; mensen hebben het echt heel snel niet meer op hun netvlies dat je weg bent. Ik voel me niet gemist zeg maar. En dat is meer dan okay. Een vriendin zei laatst tegen me; “Social Media brengt je dichtbij mensen die ver van je af staan en verwijdert je van de mensen die je na staan.” Niet helemaal waar, maar er schuilt een grote kern van waarheid in.

Online Offline - Blog 15

Waarom weg?

Dit heb ik al eerder beschreven. Ik begon met een time-out experiment van een maand. Maar gedurende die maand ben ik gaan nadenken waarom ik eigenlijk was gestopt. En de reden was dat er een aantal mensen waren die ik verwaarloosd heb, die ik bewust meer persoonlijke aandacht wilde geven. Dus stelde ik de tijd bij naar een lijstje met een paar namen van mensen die ik daarbij in gedachten had. En totdat ik deze mensen meer aandacht heb gegeven blijf ik weg. Dat werd mijn doel. Als je geen beller bent moet je je er bewust van zijn dan vaker de telefoon op te pakken om gewoon even iemand te bellen voor een praatje. Of om toch even dat koffiemoment in een volle agenda in te plannen. Of een vriendin uitnodigen voor een etentje omdat je dat plan al heel lang hebt, en toch komt het er niet van… Het klinkt zo eenvoudig. En dat is het ook. Het heeft met bewustwording en prioriteiten te maken.

Wat heeft het me gebracht?

Naast het feit dat ik dus bewuster investeer in vriendschappen die er voor mij toe doen, heeft het me rust gegeven. Ons gezin vaart er bijvoorbeeld wel bij dat je 100% aandacht hebt als je samen bent, en goed voorbeeld doet echt goed volgen. Dat snappen ze nog niet altijd, maar ik heb goede hoop…;-) Of op momenten dat je iets leuks beleeft met een groep vrienden of familie; niet meer dat gevoel hebben dit meteen te moeten fotograferen en posten.

Soms heb ik ook weleens een kleine teleurstelling gevoeld. Als feesten en verjaardagen via social media als activiteit of uitnodiging werden gecommuniceerd terwijl men wist dat ik daar niet kijk. Even voelde ik dan iets van teleurstelling omdat men niet de moeite nam mij persoonlijk of apart uit te nodigen, maar kom op zeg, mijn keuze is niet iemand anders keuze en ik kán en mag niet verwachten dat anderen daarin meegaan. Ik wil helemaal geen negatieve gedachten hebben en zo heb ik het omgedraaid naar het inzicht dat ik zelf bij de organisatie van een feestje de voorkeur aan een uitnodiging per mail geef. Het klinkt bijna flauw maar er blijken toch heel veel mensen te zijn die aangeven wel Facebook te hebben, maar het lang niet dagelijks te bekijken. Je mag er dus niet vanuit gaan dat mensen met een facebook-account alles lezen wat jij deelt. Dat is te makkelijk.

Het onderzoek

Het onderzoek dat ik vervolgens voor m’n opleiding heb gedaan is te uitgebreid om hier volledig toe te lichten, maar het heeft me naar sites als het CBS gebracht waar feiten en onderzoeken je verhaal en onderzoek goed kunnen onderbouwen. Gedurende dit proces kwam ik tot het inzicht dat gebruikers van Social Media op leeftijd zijn onder te verdelen in 2 groepen; een groep ouder volwassenen die is opgegroeid in een tijdperk vóór Social Media en een groep jongeren en jong volwassenen die in een tijdperk van Social Media zijn grootgebracht. Voor die 2e groep is online zijn belangrijk voor offline connectiviteit, het maakt het makkelijker. Ze identificeren zich met groepen waarmee ze geconnect zijn en voelen zich daardoor offline zelfverzekerder. Ook contact met familie onderhouden ze zo makkelijker. De eerste groep heeft de neiging te vergelijken en dan vaak aan te halen dat ‘vroeger alles anders was’. Wat natuurlijk geen verbetering hoeft te zijn. Ouderen zien daar met name meer een verwijt in en gebruiken dat naar hun kinderen toe om die telefoon toch eens vaker weg te leggen, terwijl die jongeren dat gewoonweg niet begrijpen omdat ze die ervaring niet delen. Het levert vaak onbegrip op en discussies die nergens toe leiden. Het is een generatieding. Het werkt beter elkaars gedrag hierin meer te accepteren en duidelijke afspraken te maken. Een gevaar schuilt er namelijk wel in dat je verslaafd kunt raken aan Social Media. Ruim 15% van de jongeren tussen 12 en 18 jaar zegt verslaafd te zijn. Dat wil zeggen dat ze meer dan 6 uur per dag actief zijn via Social Media. Een gevaar dat vooral bij jongeren op de loer ligt en iets waarvan ze zich bewust moeten zijn.

Online Offline - Blog 15

Toekomst

Alsof alle puzzelstukjes op hun plaats vielen heb ik ook nog een fantastisch inspirerend boek gelezen tijdens m’n opleiding. Op de boekenlijst heb ik dat thema gezocht dat het meest ver bij me vandaan lag om mezelf vooral maar te blijven uitdagen. En dat heb ik geweten. ‘De singulariteit is nabij’ van Ray Kurzweil is wetenschappelijk, maar dan wel met een verdieping in een paar vakgebieden waarbij technologie en robotica tot de hoofdkern behoorden. Alles werd tot in detail uitgelegd, er waren al bijna 100 pagina’s aan voetnoten toegevoegd; een flinke kluif dus. Ook qua tijdsspanne want er waren 2 weken om dit 700 pagina tellende epistel te lezen, te analyseren en te verwerken tot een beknopte presentatie. Best pittig. Bottom-line van de toekomstprognose die Kurzweil doet is dat de singulariteit het moment is waarop mens en machine (robot) 1 worden. Hij verwacht dat dit rond 2050 zal zijn. Maar het is een menselijke toekomst die ons geenszins angst hoeft in te boezemen. Alles is door de mens uitgevonden en bedacht, dus het zal ook altijd een menselijke wereld blijven.

Een belangrijke ontwikkeling in dit proces naar die singulariteit is de connectiviteit tussen mensen. Mobieltjes veranderen nu al in platte horloges en brillen en worden straks via chips onderhuids geïmplanteert, gedragen als contactlens of aangebracht in je kies. Hierdoor zijn we 24/7 geconnect en gaan we ook nog eens over naar een virtuele wereld waardoor de mogelijkheden onbegrensd zijn. Je kunt connecten met wie je wilt, hoe en waar je wilt. Denk je eens in…

Of ik terug kom?

Als je bezig bent met een opleiding tot Trendwatcher moet je vooruit kijken en signalen oppikken en analyseren. Het zou in dit perspectief gezien absurd zijn om social media de rug toe te keren. Dus ja, dat ik terug kom (op Facebook) is duidelijk, maar in welke mate en met welk soort berichten, dat weet ik nog niet. Wil ik het afstandelijk maken of juist persoonlijker? De frequentie gaat omlaag; dat is 1 ding dat zeker is. Maar de inhoud? Geen idee.

Mijn zelfonderzoek en de opdracht voor school zijn hiermee afgerond. Voor mij is de cirkel rond en heeft het me veel meer gebracht dan ik aanvankelijk op 7 november had kunnen verwachten. Als je er in een persoonlijk gesprek over verder wilt praten doe ik dat graag. Nu ga ik eerst m’n Facebook even checken;-)

1 antwoord
  1. Petra
    Petra zegt:

    Hi Gaby. Ik vind het een fantastisch experiment. Zat erover te denken om ook per 1.1 te stoppen met FB maar dat wordt lastig omdat ik sport via FB. Inmiddels heb ik verschillende webinars gevolgd via een coach Eelco de Boer waarin internet uitgebreid aan bod komt. En met name dat internet ten koste gaat van je productiviteit. Helemaal eens, we kunnen niet meer zonder. Ik gebruik veel Pinterest om trends te signaleren etc maar bewuster met internet omgaan is wel een ding. Ik zou er graag een keertje met je over willen praten onder het genot van een kop koffie en zonder internet. Lfs X Petra

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.