Trendwachten

‘Trendwatchen is een vies woord’

Betekenis

Het algemeen verloop dat cijfers gedurende een periode vertonen, afgezien van de toevalligheden en seizoensafwijkingen, een ontwikkelingslijn. 

Bekentenis

Je kent dat vast wel; je komt tijdens een netwerkevent of feestje met iemand in gesprek die je nog niet kent en de vraag is al gauw; ‘En wat doe jij voor werk?’ ‘Wij hebben een ontwerpstudio voor interieurs voor particulieren en bedrijven’ was dan mijn antwoord. Sinds kort voeg ik daar soms schoorvoetend aan toe; ’En ik ben ook min of meer een soort van Trendwatcher.’

Klinkt niet erg overtuigd hè?…

Bij mij gebeurt het vaker dat ik eerst iets ga uitoefenen waarin ik plezier heb, om er vervolgens een opleiding in te gaan volgen. Dit om me te verdiepen in de materie en om te voorkomen dat ik een soort van zelf aangeleerd trucje ga toepassen, maar om goed gefundeerd en professioneel onderbouwd werk te kunnen leveren. Bij Academie Vogue bijvoorbeeld hebben we dit heel concrete geleerd op gebied van Interieur Ontwerp.
Gaandeweg mijn carriere van Interieur Ontwerpster ben ik ergens lezingen gaan geven over trends in het Interieur. Eerst begon ik alleen met kleur, later kwam daar de verdieping van het effect van kleur op je gemoedstoestand bij en nog weer later ging het terug naar de oorsprong van die trends door aan te halen wat er in de wereld gebeurt. En voor je het weet zeggen mensen; ’Oh, dus net zoals Lidewij Edelkoort?’ Nou dan heb ik het schaamrood op m’n kaken staan want dat voelde voor mij net alsof ik zeg dat ik net bij het amateurtoneel ben begonnen en dat iemand dan vraagt;

’Oh, jij acteert? Dus net als Kate Winslet?’

Trendwatchen - Blog #16Lidewij Edelkoort is en blijft voor mij de moeder aller trendwatchers. Maar goed. De link met Edelkoort legt lang niet iedereen want buiten de lifestyle- en designwereld is ze niet zo’n vanzelfsprekende bekendheid als we misschien denken. Maar dan zijn de reacties wellicht nog moeilijker; ‘Dus jij kijkt in je glazen bol en weet wat de toekomst ons brengt?’ of ‘Dus jij kan de toekomst voorspellen?’… NÉÉÉÉÉÉÉÉÉ!!! Dat ook niet!

Zoveel mensen, zoveel namen

Op dit moment doen we tijdens Module 2 (Rozenbrood Trendacademy) onderzoek naar de verschillende Trendwatchers en de keuze is reuze. Verschillende vakgebieden en disciplines, varierend in doelgroep en ook hoe ze zichelf noemen;

Trendexpert, Trend guru, Storyteller, Futurist, Food Trendwatcher, Trendonderzoeker, Toekomst expert, Trendverkenner, Trend analyst. En ga zo maar door.

Op economisch gebied kennen de meesten Adjied Bakas wel; een bevlogen en dynamische spreker wiens boeken heel gemakkelijk weglezen. Hij noemt zichzelf Trendwatcher, maar hoe komt het toch dat zoveel anderen zichzelf graag een andere titel geven?

Komt het doordat de buitenwereld een stereotype beeld heeft van die glazen bol, het waarzeggen zonder cijfermatige onderbouwing omdat het over de toekomst gaat? Of komt het doordat Trendwatching aan de mode wordt gerelateerd waaraan weer een oppervlakkig imago kleeft? Of komt het toch doordat men denkt dat Trendwatching een soort Opendeur Show is omdat er dingen worden geroepen waarvan iedereen denkt; ‘ja, dat wist ik ook wel?!’ Vinden sommigen het woord ‘watcher’ te passief? Of komt het doordat we onszelf ongemakkelijk voelen als we onszelf Trendwatcher noemen? Want wanneer mag je je eigenlijk Trendwatcher noemen?

En er is nog meer aan de hand; vandaag (28 januari 2016) was ik bij het Appletizer seminar met Christine Boland en Monique van der Reijden; beiden jarenlange ervaren deskundigen in het kijken naar de toekomst. Boland gaat dieper in op het veranderend consumentengedrag terwijl Van der Reijden de vertaling van trends op interieurgebied laat zien. Waar beiden heel stellig in zijn is dit; Trends zijn overal, altijd. Het signaleren van die trends is volgens Boland niet meer het belangrijkste, het gaat om de inspiratie die je opdoet en wat je dáármee doet. Trends van vandaag zijn morgen alweer oud nieuws. Boland geeft duidelijk aan dat het niet meer om nieuw gaat maar om relevantie. Als je zegt dat het begrip Trends betekenisloos is geworden is het vervolgens ook lastig om jezelf langer als Trendwatcher te profileren.

In het grotere geheel wil ik dit daaraan toevoegen; door de transitie die we op wereldniveau doormaken van de Oude naar de Nieuwe Economie vinden er ingrijpende veranderingen plaats. Traditionele marketingmodellen blijken niet meer te werken, demografische consumentenmodellen worden minder betekenisvolle voorspellers van consumentengedrag en traditionele bedrijven moeten hierin meebewegen om te kunnen overleven. Niet alleen het inspelen op trends, maar misschien veel meer het flexibel maken van je organisatie is daarbij belangrijk. Trendwatchen kan daarin een belangrijke rol spelen om bedrijven te helpen een passende strategie te bepalen. Als we onszelf daarbij allemaal een andere titel geven wordt het echter behoorlijk moeilijk ons te vinden. Alhoewel ik het anderzijds ook wel begrijp. Iemand die een bank of overheidsinstelling als opdrachtgever heeft zal zich beter profileren door zich Trend Analyst te noemen.

Conclusie

Trendwatchen - Blog #16Ik denk dat de vieze bijsmaak van de titel Trendwatcher voortkomt uit onwetendheid van de omgeving, schaamte bij sommigen van hen die het beroep uitoefenen door de associatie met waarzegging, voorspellingen doen en de fashion-industrie, de verwarring door de wirwar aan titels die we onszelf daarbij toedichten en de omvang van het werkgebied. Ik voel er zelf veel voor als we eenduidig en met trots de titel Trendwatcher gebruiken met een eventuele specialisatie of vakgebied daarbij. Zoals Marjan Ippel bijvoorbeeld die heel duidelijk Food Trendwatcher is. Wat natuurlijk sowieso een titel is om in te bijten…

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] ze aan het einde van de les. Onze docent doelde daarmee op ons volgende blog. M’n eerste blog (Trendwatchen is een vies woord) was toen nog niet beoordeeld en geplaats. Ik was benieuwd of ik wel voldoende research had gedaan, […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *