Blog #18 Taste of Colour

Een nieuwe Unhate-campagne, ik ben er klaar voor!

Van blote borsten tot zoenende priesters; ik ben klaar voor een nieuwe Unhate-campagne!

Afgelopen week ontstond er discussie over de laatste reclame campagne van Suit Supply. Ze zou vrouwonvriendelijk zijn. Misschien een tegenbeweging op de feminiseringstrend?…

Vandaag verscheen dezelfde campagne in een nieuwsbrief van een vriend die om reacties vroeg en dat zette me aan het denken. Wat vind ik nou van die campagne, als vrouw? Ik voel me niet aangesproken of geprovoceerd ofzo. Niet in eerste en ook niet in 2e instantie. Ik identificeer me niet met de personages in de campagne; Ik kijk naar een foto van 2 kleine mannen die van 2 grote borsten afglijden. Waar kijk ik eigenlijk naar? Echt geen idee wat ze met deze campagne willen zeggen of welk gevoel ze willen oproepen. Dat vind ik eigenlijk storender dan het feit dat er vrouwen bloot zichtbaar is. Ik snap het niet. De boodschap dan. Het feit dat er vrouwenschoon wordt gebruikt om een product aan de man te brengen maakt dat feit eigenlijk alleen maar sneuer. En is al zo oud als de weg naar Rome. Heel onorigineel dus.

Ik deel deze reactie met de bewuste vriend en we kunnen concluderen dat we het eens zijn; stomme campagne van Suit Supply maar blijkbaar wel doeltreffend want er wordt over gepraat. Hier. Ik doe het nu ook weer!

De rest van de dag sluimert het in m’n achterhoofd; wordt het niet weer eens hoogt tijd voor een merk als Benetton dat in de jaren ’80 en ’90 zo ijzersterk was met z’n campagnes? Tussen 1982-2000 was Oliviero Toscani creative director bij het modehuis en was hij verantwoordelijk voor alle beruchte, provocerende en politieke campagnes en foto’s die werden gemaakt.

Van Benetton naar United Colors of Benetton

Het begon met een foto met een multi raciale setting, allemaal uitgedost is de kleurrijke Benettonkleding. “All the colors in the world” heette die campagne. Naar aanleiding daarvan werd het merk omgedoopt naar “United Colors of Benetton”.

Blog #18 Taste of Colourunhate-campagne Blog #18 Taste of Colour

Er volgende meer thema’s; religie, ziekte, oorlog, politiek; alles wat maar enigszins actueel was op wereldniveau werd op huizenhoge billboard in beeld gebracht. Of het nou een blond meisje met pijpenkrullen was en een donker meisje met duivelshoorntjes in haar kapsel die er op het eerste gezicht aller schattigst uitzagen of een in werkelijkheid op zijn sterfbed liggende HIV-patiënt; geen thema bleef onaangeroerd. Vaak waren de campagnes gesprekstof; jongeren voelden zich aangesproken door de rebellie, ouderen vaak geprovoceerd. Maar je moest er altijd iets van vinden.

Als ik om me heen kijk in de wereld met alle onrust op religieus en politiek gebied, de intolerantie die mensen jegens elkaar opbouwen, de haat die groeit omdat mensen niet nadenken of zich inleven –want wat als jij in die positie zou verkeren en mensen zouden jou zo behandelen, wat zeg je dan?-, de aanslagen, al die vluchtelingen, mensen in nood, wordt het dan niet weer hoog tijd voor awareness campagnes als de Unhate campagne van Benetton (2011) waarbij religieus en politiek leiders elkaar op de mond zoenen? Ter bevordering van de verbroedering, verdraagzaamheid en wederzijds begrip? Ik ben er helemaal klaar voor; een merk dat zich daarmee durft bezig te houden.

En stiekem denk ik dat die 2 kleine mannetjes elkaar na afloop van de glijbaan ook een kusje op de mond geven om vervolgens hand-in-hand naar Suit Supply te huppelen. Om te vragen of ze ook iets leuks hebben voor Rokjesdag.

Gaby Fecken

Taste of Colour

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.