Scandinavische Designtrends 2017

Tijdens Design District heb ik op uitnodiging van Flinders een presentatie gegeven over Scandinavische Designtrends voor 2017. Het voelde als een enorme uitdaging om voor dé Scandinavische designleverancier van Nederland met vernieuwende verhalen te komen, zeker als je dan ook nog voor vakcollega’s en pers staat te presenteren. Ik heb de uitdaging met beide handen aangepakt.

 

HYGGE

‘Samen in opperste staat van ontspanning en intimiteit zijn. Vaak is er goed eten mee gemoeid.’

Hygge is een term die niet te vertalen is, het is een gevoel, een gemoedstoestand. Lekker thuis zijn, samen of alleen. Helemaal senang met jezelf en je omgeving. Een moment van zelfreflectie en bezinning. Kenmerkende meubels die ik daarbij tegenkwam zijn ligbedden in verschillende soorten en maten, soms op hoge poten zodat je voor je raam kunt liggen dagdromen, maar ook in meer kiezelachtige vorm wat uitnodigt tot nieuwe vormen van zitten, hangen of ontspannen. Materialen die hierbij veel terugkomen zijn gekleurd en verweerd glas en spiegels, vormen rond, zacht en organisch.

Scandinavische Designtrends Taste of Colour

 

UTOMHUS

‘Grenzen vervagen tussen buiten en binnen. De natuur wordt omarmd, rijke materialen herontdekt.’

We verweven binnen en buiten leven steeds meer met elkaar. HAY brengt een collectie tuinmeubels uit die binnenshuis zeker niet zouden misstaan en anderzijds zie je dat de natuur en het outdoor leven steeds weer op nieuwe manieren als inspiratiebron voor interieur ideeën fungeert. Paddels (FERM) die gestoffeerde hoesjes krijgen en zo als wanddecoratie kunnen worden toegepast, grafisch behang geïnspireerd door Scandinavische buitentemperaturen.

 

MINDRE

‘Als reactie op hoge transportkosten en milieu- belasting van import wordt alles dunner, platter, compacter; minder.’

De derde trend heeft alles te maken met Flatpacked, een trend die oorspronkelijk ooit in Scandinavië is ontstaan en door IKEA wereldwijd groot is gegroeid. Vorig jaar waren hiervan al veel concepten in Milaan terug te zien – meestal in hout uitgevoerd – maar dit jaar zie je een significante ontwikkeling ontstaan naar gestoffeerde zitmeubels en het kunnen opklappen en demonteren als je iets tijdelijk wilt opbergen. Klaar voor ontwikkelingen als de verstedelijking en flexibel wonen naar 2025 toe zal er binnen deze trend nog veel gebeuren de komende jaren.

 

 

SAMMEN

‘Als individu of groep kennis delen om vooruit te komen, dat is het nieuwe werken. Samen sterker.’

De laatste trend heeft meer betrekking op werkprocessen dan op producten en gaat over de synergie die ontstaat door nieuwe samenwerkingsverbanden. Het Zweedse bureau Form us with love doet eigenlijk niks anders dan ontwerpen in samenwerking met merken als o.a. Muuto en Volvo. Recentelijk hebben ze hierover een expositie gehouden met de produkten die ontstaan zijn uit hun eerste 10 jaar samenwerkingen. Maar ook op de verschillende design academies zie je dat studenten met caravan of bakfiets naar de projecten of locaties toegaan om SAMEN te bouwen of te klussen. Nieuwe manieren van samenwerken van waaruit de mooiste verhalen ontstaan.

Ook binnen deze trend vinden we tot slot IKEA weer even terug. Naast dat ze een nauwe samenwerking met HAY (en Tom Dixon) zijn aangegaan werd daarbij hun alom bekende en iconische blauwe Frakta tas voorzien van een make-over. Samen onderzoeken ze de toekomst van Scandinavisch design.

Ik verwacht dan ook niet dat Scandinavisch design (zoals sommigen zeggen) over z’n populariteitstop heen is. Ik verwacht dat het – zoals we ook wereldwijd op designvlak zien gebeuren – volwassener en rijker wordt. Meer diepte in kleur, warmer, rijker in materiaalgebruik. Terwijl het nog steeds herkenbaar blijft door het weglaten van wat overtollig is. En dat is toch wel één van de belangrijkste stijlkenmerken van Scandinavisch Design.

Scandinavische Designtrends Taste of Colour

Scandinavische Designtrends Taste of Colour

Scandinavische Designtrends Taste of Colour

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *