Peter Lindbergh ‘A different vision on fashion photography’

10 september 2016 – 12 februari 2017

Na New York, Parijs en Amsterdam beschikt Rotterdam sinds afgelopen weekend ook over een eigen Fashion expositie. Wat daarmee ook meteen aangeeft dat er op fashion gebied – gelukkig – zoveel gebeurt dat het de aandacht van de kunstwereld verdient.

Peter Lindbergh en de term Supermodel

‘A different look on fashion photography’ zoomt in op de 40-jarige carrière van de Duitse fashion fotograaf Peter Lindbergh die verantwoordelijk is voor het ontstaan van de term SUPERMODEL. Niet door hemzelf bedacht, de term ontstond door wat hij deed. En met name anders deed dan alle andere modefotografen uit die tijd. Geen dikke lagen make-up, woeste kapsels en extravagante settings. Hij pakte terug naar de basis. Naar de mens achter al die lagen. Maskers af. Hij werkte in die tijd met de toen nog onbekende modellen Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista en Christy Turlington. En dat doet hij nog steeds. In een tijdperk waarin alle menselijke imperfectie kan worden geretoucheerd en gefotoshopt omarmt hij deze juist en laat hij zijn beelden spreken door juist te kijken naar de mens in het model. ‘Als je de mode en de artikelen weg laat, zie je mens achter de reportage’. En door na 20 jaar nog steeds met dezelfde modellen te werken laat hij ook zien dat leeftijd een vrouw niet lelijk maakt. Vrouwen blijven interessant, mooi en karakteristiek. De expositie laat zien hoe Lindbergh aankijkt tegen de menselijke kant van zijn werk, genderficering, feminisering, schoonheid, ouderdom, sociale issues en de oneindige creativiteit en fantasie in zijn werk.
Tijdens de preview voor de pers waren zowel Peter Lindbergh zelf, als ook curator Thierry-Maxime Loriot en 8 van deze supermodels (Milla Jovovic, Karen Alexander, Tatjana Patitz, Nadja Auermann met dochter Cosima, Cecilla Cahncellor, Lara Stone en aanstormend talent Elisa Hupkes) aanwezig. Loriot is oa bekend van zijn eerdere expositie over Jean-Paul Gaultier in Kunsthal Rotterdam in 2013. Groot verschil is dat deze expositie door Kunsthal en Loriot samen is geïnitieerd en geproduceerd en dat ook de wereldtour hierna door henzelf wordt georganiseerd.

peter lindbergh

Loriot vertelde dat hij tijdens zijn research toegang kreeg tot de persoonlijke archieven van Lindbergh waarbij hij een selectie maakte uit duizenden contactvellen, polaroids, notitieboekjes met aantekeningen, moodborden en doka afdrukken. Mede hierdoor is deze expositie niet zomaar een foto-expositie geworden. Je ziet veel van dit creatieve proces terug in vitrinekasten en aparte ruimtes waarin je je in een doka waant of waarbij je korte filmpjes ziet van bijvoorbeeld de clip “Freedom ‘90” van zanger George Michael die volledig is geïnspireerd op de wereldberoemde foto die Lindbergh van zijn supermodels maakte, gekleed in witte overhemden met nauwelijks make-up op. George Michael was hiermee de initiator van de supermodels movement, later gevolgd door modeontwerper Gianni Versace waarmee een tijdperk werd ingezet van het model als beroemdheid en waarmee de moderne vrouw opnieuw werd gedefinieerd.

In een tijdperk van Instagram, selfies en instant foto’s via social media op kleine schermpjes delen vonden Kunsthal en Thierry-Maxine Loriot het nodig jonge generaties in contact te brengen met de fotografie uit het analoge tijdperk. Daarmee is een interactieve en multi-dimensionale expositie ontstaan die voor iedereen aantrekkelijk is om te zien. En die juist ook nu actueel is, doordat hij inzoomt op de sociale aspecten van de fashion fotografie.

De expositie is onderverdeeld in 9 verschillende thema’s die daarmee een eigen tijdsbeeld neerzetten: Supermodels, Couturiers, Zeitgeist, Dance, The Darkroom, The Unknown, Silver Screen, Icons en de Rotterdam gallery. De foto’s van Lindebergh zijn nog steeds aansprekend en foto’s van nu hadden prima 30 jaar geleden kunnen zijn gemaakt en andersom. Door hun tijdloosheid en avant gardistische uitstraling blijven ze actueel. De danswereld en industriële omgevingen zijn daarbij steeds een grote bron van inspiratie voor hem geweest. Als ook vroege Duitse films uit zijn eigen jeugd.

Een aantal quotes die me tijdens de pers-presentatie aanspraken:

Van supermodel Karen Alexander: ’You have to have the courage to be yourself’. Zij was niet het enige model dat tijdens haar eerste samenwerking met Peter Lindbergh tot tranen geroerd raakte omdat Lindbergh haar het oprechte gevoel gaf dat het om haar ging en niet om de kleding die ze droeg.

Milla Jovovich voegde daaraan toe dat het de manier was waarop Peter Lindbergh zijn hand op je schouder kon leggen waarmee hij haar tot een innerlijke beroering kon brengen waardoor ze zich vrijelijk kon uitten: ‘To me, it was all about expression.’

‘ The social context is important’ zei Thierry-Maxime Loriot. Waarbij werd aangehaald dat de ‘Witte overhemden shoot’ die in opdracht van Vogue was gemaakt werd afgewezen omdat deze niks met fashion te maken zou hebben gehad. De shoot was op dat moment te avant gardistisch en zijn tijd ver vooruit. Toen een half jaar later de nieuwe hoofdredacteur van Vogue (Anna Wintour) de beelden zag zei ze; “I would have given you the cover and 20 pages”. Ze was diep onder de indruk. Later werd deze foto de foto van het decennium.

peter lindbergh

Ter gelegenheid van deze expositie heeft Vogue een collectors issue uitgebracht die is geweid aan het werk van Peter Lindbergh. Op de cover staat Lara Stone, die recentelijk samen met Elisa Hupkes door Lindbergh in de havens van Rotterdam is gefotografeerd. Deze beelden zijn niet alleen het finalestuk van de expositie, maar zijn ook te zien bij de pop-up expo op het Centraal Station Rotterdam die een dag eerder is geopend.

‘A different vision on fashion photography’ is te zien tot 12 februari 2017.

voguefotoblog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Copyright: © Peter Lindbergh

Courtesy of Peter Lindbergh, Paris/Gagosian Gallery

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.