Er was eens…

Je kent dat vast wel; ‘gewone’ mensen met mooie karakters maken ze knapper. Zo werkt dat bij mij met producten ook. Het verhaal erachter maakt dat ik iets heel erg kan waarderen. Dingen die ogenschijnlijk onopvallend zijn kunnen ineens enorm mooi en bijzonder worden als je het verhaal erachter kent. Zo verging het mij toen ik afgelopen week na m’n retailtrendlezing over de Tradefair ShowUp liep waar de hele Home & Giftbranche inkopen aan het doen was. Ik kwam een paar juweeltjes tegen die ik graag met je deel.

Lang leve de wereld! | de duurzaamste verhalen

Duurzaamheid is iets wat ik in allerlei verschijningsvormen ben tegen gekomen. Niet raar natuurlijk want het is een thema wat inmiddels geen USP meer mag zijn. Het moet in je DNA verweven zijn. Of je nou iets doet aan de groeiende plastic soep in de oceaan (zoals Dopper)door herbruikbare waterflesjes te maken, of dat je Rijkswachters maakt van het hout waarin de kunstschatten van het Rijksmuseum zijn beschermd tijdens de renovatie (door Studio Hamerhaai), het zijn allemaal oplossingen om de groeiende afvalberg in te perken. Enerzijds voorkomen dat er nieuw afval bijkomt terwijl je de stichting ondersteunt die de plastic soep uit de oceaan wil opvangen, anderzijds afval als nieuwe grondstof gebruiken door de transportkisten een 2e leven te geven. Maar juist doordat Dopper zowel aan de voorkant van dat proces, als ook aan de achterkant meedenkt en meewerkt is het zo’n sterk product en sterkt merk. En het mooie aan de Rijkswachters is weer dat ze allemaal genummerd zijn. En als je deze nummers op Rijkswachters.nl intoets, kun je zien welke kunstschatten jouw eigen Rijkswachter heeft bewaakt. Ze zien er al leuk uit, maar hierdoor vind ik ze prachtig.
duurzaamste verhalen

(H)EERLIJK EERLIJK | het eerlijkste verhaal

Baskets Beads & Basics heeft Fair Trade hoog in het vaandel staan. Handgeknoopte manden, gemaakt in Senegal, verkocht tegen eerlijke prijzen waarbij de lokale economie en werkgelegenheid gestimuleerd worden. ‘Wat is daar zo bijzonder aan’ hoor ik je denken. Okay, fair, maar toen ik in het perscentrum liep zag ik een heel eenvoudig tasje, gevouwen van krantenpapier en toch superstevig. Het bleek de persmap van ditzelfde Baskets, Beads & Basics (BBB) te zijn. Erop zat een (eveneens) papieren sticker met het verhaal van Karm Marg. Ik kon de link niet direct vinden dus deed ik navraag bij BBB en als reactie kreeg ik te horen dat ze deze tasjes gebruiken om verkochte artikelen in mee te geven omdat ze goed bij hun eigen filosofie passen en dat ze met de hand zijn gemaakt in India. Niet meer en niet minder. Eerlijk. Als je de sticker op het tasje goed leest kom je er achter dat Karm Marg een organisatie is die straatkinderen in India opvangt en ze een thuis geeft. Ze krijgen niet alleen onderdak, maar ook onderwijs en kans op een zelfstandige toekomst. Sommige óud-bewoners’ werken in de nabije omgeving en hebben een eigen bedrijfje. Naaien, het recyclen van textiel en bureauaccessoires maken. Je moet denken aan de armste lagen van de wereldbevolking, kinderen en jong volwassenen die niks hebben en dan van niks (zoals een oude krant) leren iets te maken (stevige, mooie papieren tasjes). Ze kunnen hiermee handvaardigheden ontwikkelen en een stukje in hun levensonderhoud voorzien. Mooi hoe BBB dit, geheel belangeloos, en in lijn met hun eigen visie onder de aandacht van de consument brengt. Je snapt dat Karm Marg ook afhankelijk is van giften en donaties. Op deze site staat meer over de fundraising voor dit en andere projecten voor deze kansarme kinderen in India.duurzaamste verhalen

ZE LEVEN NIET ALTIJD LANG EN GELUKKIG… | Het verhaal dat me het meest heeft geraakt

Het was buiten stralend weer en de Expo in Haarlemmermeer is gebouwd als een kas zodat de gevoelstemperatuur al gauw de 40 graden aantikte. Dan vallen mensen op wollen sokken wel op. Helemaal als je bedenkt dat ze die sokken hadden opgetrokken tot over hun kuiten en zonder schoenen aan… Ik wilde ze mijn respect betuigen door de combinatie met de hitte, maar kreeg als reactie; ‘Nee joh, dat is helemaal niet nodig. Wol zorgt dat mijn voeten niet transpireren bij deze warmte dus eigenlijk heb ik het lekkerder dan jij op je sneakers’. Dat was het begin van een mooi gesprek met een bijzondere wending. De sokken bleken een ode aan Davide te zijn. Davide is 24 jaar geworden. Tijdens de laatste maanden van haar leven droeg Davide heel graag wollen sokken. Ondanks herhaaldelijke verzoeken om toch eens andere sokken te dragen bleef Davide deze sokken trouw omdat ze haar zoveel comfort boden. Na haar overlijden wilde Margriet als eerbetoon aan haar dochter iets met de wollen sokken gaan doen en zo begon Soxs.co. Een comfortabele wollen sok, niet kriebelend, hip, eerlijk en oprecht zoals Davide was, om de liefde die zij in zich had verder te geven en met anderen te delen. De sokken zelf zijn heel fijn en zacht en het verhaal erachter vind ik ontroerend en positief; zeker ook omdat Margriet  van zoiets verdrietigs iets moois heeft weten te maken. En dan heb je de hele beleving van de verpakking nog niet eens gezien… (Let op; Spoiler alert!) Prachtige fotografie op luxe cadeauverpakkingen, een diervriendelijk proces, eco vriendelijke wol, verpakt door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en voor zover mogelijk op de fiets bezorgd (last mile distribution by bicycle). Verder zal ik niks verklappen. Dat zie je wel als je je eigen SOXS hebt besteld😉
duurzaamste verhalen

BLIJ EI… | Het verhaal waarvan ik zo blij werd

Vervolgens liep ik langs een stand waar 1 van de mensen me een papieren kokertje aanbood. Ze vroeg of ik een complimentje in ontvangst wilde nemen? ‘Jij bent er een uit 1.000!’ Hoe lief? <3

ZodieZijn is een landelijke onafhankelijke stichting die design en commercie koppelt aan dagbesteding voor mensen met een (verstandelijke) beperking. Ze maken producten om blij van te worden onder het label “Mooi door Mij’. Op de verpakkingen staat door wie het is gemaakt, dus als Sabrina een zakje met complimentjes heeft gemaakt en ze loopt in Huizen bij ’t Haagje binnen die deze zakjes verkoopt, dan kan Sabrina trots laten zien dat zij daarvoor verantwoordelijk is. Vervolgens wordt degene die zo’n zakje krijgt ook een maand lang blij met de complimentjes die hij elke dag leest. En het ziet er allemaal heel fijn uit. De verpakkingen, de tekstjes, maar ook bijvoorbeeld het aardewerk dat ze maken. Iedereen levert een bijdrage binnen zijn eigen mogelijkheden. Kopjes en schoteltjes maken kan niet iedereen, terwijl complimentjes oprollen en van een elastiekje voorzien voor meer mensen is weggelegd. De mensen die hieraan meewerken krijgen waardering voor wat ze doen en groeien daardoor. De opbrengst van het label Mooi door Mij wordt gebruikt voor ontwikkeling van de dagbestedingsprojecten.

Het fijne was ook dat de makers van de producten de stand (onder begeleiding) bemensten en ze vol trost hun assortiment toonden en hun verhalen vertelden. Om blij en vrolijk van te worden.duurzaamste verhalen

WAT HEEFT DIT NOU MET TRENDWATCHEN TE MAKEN

Als trendwatcher ben ik continue bezig met kijken en luisteren naar en het lezen en verzamelen van bijzondere verhalen en probeer ik te herleiden wat ze indirect willen vertellen. De producten die inspelen op duurzaamheid (Dopper en Rijkswachters) spreken voor zich, Fair trade ook (we willen de misstanden in de wereld corrigeren), maar ook het verhaal van Soxs.co speelt in op thema’s als duurzaamheid en ‘localisering’ (support your local community). En ZodieZijn is ontstaan vanuit een sociale gedachte om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt meer waardering en betrokkenheid te bieden. Alle genoemde producten bieden op hun eigen manier een stukje van de oplossing voor wereldthema’s en maatschappelijke trends.

Tijdens de voorbereidingen van m’n lezing bedacht ik me dat ik in een ander leven ooit zelf een winkel in deze branche heb gehad. Klein meubels, serviesgoed en cadeauartikelen. Ik heb geen idee hoe mijn winkel er nu uit zou hebben gezien als ik die nog had gehad, maar ik kan met zekerheid zeggen dat het een winkel vol prachtige verhalen zou zijn geweest…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *