Van Major Fuck Up tot Succes

Ook ik vind het fijn om aan het eind van het jaar even over m’n schouder te kijken en te evalueren of ik m’n doelen voor dit jaar heb bereikt voordat ik bedenk wat mijn nieuwe doelen voor komend jaar worden. Ervaring heeft me geleerd dat als ik me focus, het me nagenoeg altijd lukt dat doel te bereiken. Ook dat is dit jaar weer gebleken. Maar laat ik bij het begin beginnen…

De Fuck Up

In 2018 had elke stad zijn eigen FuckUp-night. Terugkerende avonden in cafés of zalen waarin ondernemers hun grootste zakelijke blunders op open podium met elkaar delen omdat dit vaak de grootste leercurves oplevert. Ik had heel goed kunnen deelnemen want begin van dit jaar heb ikzelf zo’n gigantische blunder gemaakt. Bij een van mijn favoriete opdrachtgevers nota bene. Ik maakte me over een aantal dingen zorgen en wilde hem daar graag deelgenoot van maken. De eerste fout die ik maakte was, om dat per mail te doen. Geloof mij; don’t go there. Bellen, persoonlijk afspreken; JA. Mailen of whappen; NEE. De tweede fout die ik daarbij maakte, was dat ik het combineerde met een hele onhandige manier van acquisitie. Die 2 dingen stonden compleet los van elkaar en dat had ik zo moeten laten. En de derde fout die ik maakte – alsof het nog niet erg genoeg was – was, dat ik het persoonlijk maakte. Ik betrok het niet alleen op zijn bedrijf, ik sprak hem er ook persoonlijk op aan…. Tsja… AUW…

Wat kan ik zeggen? Ik had dit nooit moeten doen. Waar eerst altijd een deur voor me open stond en we goed en plezierig contact met elkaar hadden heb ik die deur hiermee keihard (en terecht!) in m’n gezicht dicht laten gooien. En daar had ik zelf om gevraagd. Ik heb me naderhand afgevraagd hoe ik dit heb kunnen laten gebeuren en heb voor mezelf een verklaring maar die zal ik nooit gebruiken. Dan lijkt het alsof ik me daarachter wil verschuilen en dat vind ik niet sterk. Wat ik wel heb gedaan is persoonlijk contact opgenomen om mijn oprechte excuses aan te bieden. Er zijn in mijn leven zelden dingen waarvan ik spijt heb, ik vind spijt ook een vrij zinloze emotie (dan had je van tevoren even beter na moeten denken toch?!), maar dit is werkelijk 1 van de dingen waar ik zelfs heel veel spijt van heb gehad.

Ik ben blij dat mijn excuses zijn aanvaard en we weer met elkaar in gesprek zijn.

Het jaar van het Doorzettingsvermogen

Tijdens de TrendRede, die elk jaar in januari door een groep trendwatchers wordt voorgelezen, werd dit jaar gezegd dat 2018 het jaar van het Doorzettingsvermogen werd. Dat heb ik zelf ook zo ervaren. Het proces om mezelf van Interieur Designer naar Trendwatcher te ‘transformeren’ ging in mijn hoofd stukken sneller dan in de realiteit. Mijn netwerk kende me goed als interieur ontwerper door ons eigen bedrijf HEMELSby dat ik samen met Peter heb. Ik ben letterlijk bezig geweest die sticker van mijn voorhoofd te verwijderen zodat er een nieuw label met Trendwatcher opgeplakt kon worden. En ik hou er niet eens van om mensen in hokjes te plaatsen.

Soms frustreerde het me enorm dat bedrijven met hele leuke opdrachten bij me aanklopten, maar dat die dan interieur-gerelateerd waren terwijl deze bedrijven bij uitstek geschikt zijn om trendwerk voor te doen. Zo zagen ze me gewoon nog niet. Inmiddels heb ik daar mijn weg in gevonden en zien meer en meer bedrijven mijn talent als trendwatcher. En even voor alle duidelijkheid; bedrijven als SAS, Q-Music, ArtEz & Ballast Nedam; allemaal opdrachtgevers van dit jaar; we vinden het super leuk om mooie concept- en interieurontwerpen voor jullie te maken en te blijven maken, dus blijf daar vooral mee doorkomen. En vergeet niet dat ik daarnaast ook heel veel kan betekenen op het gebied van trend onderzoek😉

Het Buitenland

Jawel, dat lees je goed. Het buitenland lonkt. Toen ik in januari op de IMM in Keulen liep heb ik een trendlezing bijgewoond. Het was interessant om te zien. Door het werk dat ik de afgelopen jaren heb gedaan heb ik veel inzicht in de verschillende afzetgebieden binnen Europa gekregen. Duitsland en Zwitserland zijn bijvoorbeeld conservatiever dan wij Nederlanders. In Zuid Europa is behoefte aan meer kleur, Engeland roept om dessins en Scandinavië weet kleur toe te passen op een zeldzaam verfijnde en natuurlijke manier die wij graag van ze overnemen. Ik was dan ook stellig van mening dat een trendlezing van een Nederlandse trendwatcher een waardevolle toevoeging voor het IMM programma kon zijn. Dus ben ik naderhand naar de informatiebalie gegaan om contact te leggen met de organisatie. ‘Ik wil hier staan’ dacht ik vastberaden. En ja, Januari 2019 sta ik met een trendlezing in Keulen op het podium van de IMM. Het is een begin in het buitenland en ik heb er ongelooflijk veel zin in.

Daarnaast ben ik in gesprek gekomen met een wereldwijd opererend bedrijf met een hoofdkantoor in Spanje dus 3x raden waar ik voor komend jaar mijn zinnen op ga zetten…

Al met al heb ik het allemaal meegemaakt afgelopen jaar; vanaf mijn eigen Fuck Up moment tot en met de successen als het geven van trendlezingen, het maken van trendboeken, een te gek leuke online media-campagne voor De Persgroep, vaste columnist zijn voor de Gooische Tamtam Magazine en sinds kort ook voor Marketing Tribune en meer. Dit heeft ertoe bijgedragen dat ik dit jaar ben begonnen met het uitsturen van een nieuwsbrief en het professionaliseren en 2-talig maken van m’n website. Dat laatste is wat op dit moment in gang wordt gezet zodat het met ingang van 2019 staat.

Een DIKKE dankjewel

Wat is er dit afgelopen jaar eigenlijk veel werk verzet als ik er zo op terug kijk. Dat kan ik natuurlijk niet allemaal alleen hebben gedaan. Er zijn een aantal mensen die me daarbij dit jaar weer bijzonder goed hebben ondersteund. Mijn vaste team bestaat uit Gerda (zonder haar ben ik online onzichtbaar en krijgen jullie deze mooie nieuwsbrieven niet toegestuurd), Mitchell (zonder hem ziet het trendwerk er grafisch allemaal niet zo strak en professioneel uit), Peter (zonder hem ben ik maar de helft van mijn potentie) en ook stagiaire Pascalle (zonder haar geen goeie bronvermeldingen en wat heeft ze veel persmappen en berichten voor me gedownload!). Nieuw bij dit team is Stuart (hij zorgt ervoor dat de Engelse vertalingen daadwerkelijk Engels zijn en met de juiste tone of voice). Kledingsponsor Claudia Sträter (dankzij jullie zie ik eruit als een mooiere versie van mezelf).

Ik ben superblij met jullie allemaal.

———-

Dankjewel voor het volgen en lezen van mijn blogs en columns. Als er mensen in je netwerk zijn die dit wellicht interessant vinden, stuur de nieuwsbrief dan alsjeblieft door. Of meld ze aan via info@gabyvangestel.com(afmelden kan altijd weer). M’n website delen op social media vind ik helemaal super. En laat eens een berichtje achter onder deze blog. 1 woord is genoeg😉
Fijne feestdagen. Die wens ik iedereen.