Appletizer Trendevent

Het unieke trendevent dat Appletizer op 11 Juni jl in Amsterdam organiseerde zal niet snel worden geëvenaard; tijdens de introductie en aankondiging van de 3 (!) trendforecasters maakte Patrick Appels het publiek al duidelijk dat we veel stof tot nadenken zouden krijgen voorgeschoteld vanuit 3 verschillende perspectieven.

WETENSCHAPPELIJK

Els van Niekerk mocht het spits afbijten. In rap tempo vertelde ze over de 4 drivers die haar bureau als hoofdthema’s voor hun 2020 visie hebben geclusterd. Per thema werden bijna wetenschappelijke voorbeelden benoemd zonder daarbij al te veel richting te geven. Kort samengevat;

  • Hou bij wat je doet de toekomst van de planeet in gedachten
  • Laat je inspireren door de natuur
  • Bedenk het onmogelijke
  • Investeer tijd

PRACTISCH

Vervolgens was Christine Boland aan de beurt. Net als Els vertelt ze haar verhaal met onderbouwing van talrijke voorbeelden. Minder vanuit de wetenschap, meer vanuit de praktijk en het dagelijks leven. 5 hoofdthema’s die je het beste kunt samenvatten als;

  • Bekend maar anders en daarmee innovatief
  • Bescheiden sensualiteit
  • Calibreren in de natuur
  • Hoe we omgaan met het Antropoceen
  • Absurdisme is het betere werk

ABOUT FASHION

Tot slot was het de beurt aan Lidewij Edelkoort.

HET GAGA DRAMA

Voordat ze met haar verhaal begon vertelde ze ons over de brief aan Dezeen naar aanleiding van het ‘optreden’ van Lady Gaga op de rode loper bij het Met Gala. Gaga werd daar  tijdens een ruim 15 minuten durend ritueel laagje voor laagje van haar kleding ontdaan die gemaakt was van zoveel stof, dat het niet alleen enorme verspilling is, maar dat een jonge designer daar zijn hele eerste collectie mee had kunnen maken. En dat nota bene in de week waarop bekend werd gemaakt dat er dankzij menselijke inhaligheid 1 miljoen diersoorten op het punt van uitsterven staan. Lidewij vond dit getuigen van zoveel wansmaak en gebrek aan gevoel voor realiteit, dat ze zich steeds bozer maakte. Haar verwachting is, dat dergelijk narcistisch en overdadig gedrag niet lang meer door fans en publiek geaccepteerd zal worden…

BROWN AGE

Maar verder met deze dag; Zoals in de vooraankondiging al duidelijk was geworden ging deze lezing over de kleur bruin; Het Bruine Tijdperk, of wel ‘Brown Age’. Want bruin komt er aan en zal met gemak 10 jaar blijven. Deze forecast was dus geen forecast voor Herfst/Winter 2020-2021 maar veel meer een prognose voor 2020-2030!
Wat zo kenmerkend is aan de presentaties van Lidewij, is dat er gewerkt wordt met eigen modebeeld, veelal in scene gezet in de natuur, waarbij foto’s van ambachtelijke gereedschappen of een wolkje melk in de koffie tegelijkertijd de kleurkaarten versterken. Een duidelijke trendlezing op het gebied van mode, mode en nog eens mode. Het beste samen te vatten met;

  • Basis bruin
  • Brutaal bruin
  • Stevig bruin
  • Knuffelig bruin
  • Bloemig bruin
  • Enz, enz😉

De 2lezing van Edelkoort ging nog eens over de vrijetijd/sportkleding trends en hoe deze zich volgend najaar zullen ontwikkelen.

EEN HOOFD VOL

Waar Els een meer wetenschappelijke basis legt, is die van Christine in mijn beleving onderbouwd in de praktijk met iets meer duiding richting Design terwijl Lidewij op toch wel abstracte wijze op fashion inzoomt. 3 verschillende verhalen waarvan de toehoorder dat eruit kan pikken wat hem of haar aanspreekt en relevant is.

Ik weet niet of ik als Appletizer een dergelijk programma een volgende keer weer op deze manier vorm zou geven – ik kan me voorstellen dat ze daar zelf ook nog over evalueren – ; voor nu was ik blij dat ik van deze editie getuige was met deze 3 uiteenlopende forecasters, die ieder vanuit hun eigen visie een verhaal over de toekomst deelden zoals ik dat zelf ook graag doe. Met een duidelijk herkenbare signatuur en eigen invalshoek.

Ben je als bedrijf benieuwd hoe een trendforecaster jouw onderneming kan helpen zich voor te bereiden op de toekomst? Niet alleen qua assortiment en vormgeving daarvan, maar ook bekeken vanuit het bedrijfsprofiel en DNA? Of heb je behoefte aan een in-house trendpresentatie op gebied van liefestyle en retail? Neem dan vrijblijvend contact op via info@gabyvangestel.com Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden.